Rolig träning

Rolig träning

rolig träning
rolig träning
rolig träning
rolig träning
rolig träning
rolig träning

Träning är kul och träning är livet! Här kan du hitta tips på rolig träning, och även hur du kan göra den mindre roliga träningen till nåt att längta efter att få göra!


Att kunna unna sig själv att ta hand om sin kropp är en lyx. Att unna sig tid att träna, känna en utveckling och förbättring i både kropp och själ - det är lycka.


ROLIG TRÄNING

Vad som är rolig träning är olika från person till person. För någon kan det vara att springa varje dag med målet att springa ett maratonlopp. Någon annan tycker att spela badminton är det bästa som finns. För en tredje är rolig träning att gå till gymmet flera dagar i veckan för att lyfta vikter och bli så stark som möjligt.

I dagsläget finns det så många olika träningsformer, du kan träna hemma eller på gym, ensam eller tillsammans med andra. Valmöjligheterna kan vara förlamande på det sättet att du inte vet vad du ska välja eller var du ska börja, men tyeka inte  - testa istället! Vi rekommenderar att du testar dig fram, provar på olika träningsformer och till slut kommer du att hitta det som är rolig träning för dig.

MOTIVATION

Motivationen för träning kan vara olika. Vissa motiveras av att träna för ett tydligt mål exempelvis viktnedgång, muskelomfång eller avverkad sträcka på tid. Andra motiveras av det lustfyllda i träningen - rolig träning.

TRÄNA OCH MÅ BRA

När du tränar så att puls och andning ökar, ökar du blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, såsom adrenalin och kortisol. Lägre nivåer av stresshormoner ger avlastning för hjärtat och förbättrar både ditt humör och din sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska eventuellt överskott av bukfett. 

Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Även din hjärna påverkas på flera sätt. Signalsubstanser (såsom dopamin och serotonin) frigörs vilket motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan som spelar stor roll för minnesfunktionen. Endorfiner frigörs vid fysisk aktivitet och kan få dig att känna dig nöjd och belåten. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd och kan i många fall komplettera eller till och med ersätta läkemedel. 
(Källa: 
Karolinska Institutet Studenthälsan)

FRÅN ETT MÅSTE TILL EN EFTERLÄNGTAD LYX

Många upplever träningen som ett tråkigt måste, och försöker därför också gärna hitta ursäkter för att "slippa" träna. För trött, för lite tid eller bara att det inte känns kul. Men - som du läste ovan så är fysisk aktivitet rena mirakelkuren för att du ska orka mer och må bättre. Att unna dig själv en stund varje dag till att tand om din kropp och hälsa, är det bästa du kan göra. Om du känner att du har ont om tid för att hinna träna kan det vara ett bra alternativ att träna hemma.

TID

Tiden är begränsad för oss alla, och ingen av oss känner att vi har tillräckligt. Men – tid är något man tar sig, och handen på hjärtat, så kan vi nog alla investera femton av dagens dyrbara minuter på ett hälsosammare jag. Alla kan avvara femton minuter om dagen. Alla har tid att träna en kvart om dagen. 

Med sund kost och högintensiv träning kan du få resultatet av en fastare och starkare kropp, och allt det genom att träna femton minuter om dagen. Ibland kan det underlätta om man inte behöver ge sig av hemifrån för att få träningen gjord och då finns det olika lösningar och redskap på marknaden.

TRÄNA HEMMA

Det finns många fördelar med att träna hemma, du kan träna vad du vill, när du vill och i precis din egen takt. Du kan lätt avsätta femton minuter om dagen, mellan två andra göromål hemma, och verkligen få den där efterlängtade träningen gjord! 

FEMTON MINUTER OM DAGEN

Det är fullt möjligt att få en effektiv träning som går igenom alla dina muskelgrupper på kort tid och också få ett positivt resultat. Du kan träna en femton minuter om dagen och få en fullgod träning. Det gäller att få upp pulsen och träna i ett högre tempo än vanligt. Göra övningarna noggrant men i ett något högre tempo, få upp flåset och minska vilan. 

Tränar du högintensivt, med hög puls och lite vila, femton minuter om dagen, är det all träning du behöver. Träningen ska vara hård, för dig. Det vill säga, ett pass, övningar i en kombination och takt, som jag pressar mig igenom och som verkligen är utmanande för min styrka och min puls, - kanske är en baggis för någon annan. Att få resultat men ändå bara träna femton minuter om dagen bygger på att man kör hårt – högintensivt, i femton minuter varje dag. Ju mer du tränar, desto mer kommer du både att orka och hinna på den där kvarten.

HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och ägna dig åt det du tycker är rolig träning. Ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!